van 2014 naar 2015 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van chasa - WaarBenJij.nu van 2014 naar 2015 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van chasa - WaarBenJij.nu

van 2014 naar 2015

Door: chasa

Blijf op de hoogte en volg

04 Januari 2015 | Curaçao, Willemstad

Gelukkig nieuwjaar allemaal en dat 2015 een mooi jaar mag worden!

2014 heb ik hier in ieder geval goed afgesloten. Op 31 januari was er ’s middags, in een straat achter ons appartement, een pagara (knal vuurwerk) van bijna 2km lang en langs de route werd eten en drinken verkocht. Ik ben samen met mijn Japanse huisgenootje gaan kijken. Toen we aan kwamen lopen waren ze net de pagara aan het uitrollen over de straat. Wij zijn toen door gelopen richting het centrum om te kijken of daar ook nog activiteiten waren, maar die waren er niet. We hebben ons een ijsje gegeten op het terras en we hebben gekeken bij de st Annabaai, de baai waar ook cruiseschepen aanmeren even rond gekeken. Toen we de eerste knallen hoorde van de pagara zijn we weer terug gelopen. Eenmaal aangekomen bij de pagara konden we alleen het laatste stukje nog zien, ze hadden hem eerder aangestoken dan vooraf verteld was. Achteraf hoorde we dat iemand zo stom was geweest om zijn brandende sigaret halverwege ergens er in te gooien waardoor de pagara begon te knallen. Desondanks hebben we een gezellig middag gehad. ’s Avonds voor mij 19u en voor jullie 24u heb ik via skype het Nederlandse nieuwjaar ingeluid met pap, mam en opa. Rond 23u was het bij ons dan ook eindelijk zo ver. Ik ben samen met 2 huisgenootjes richting de pontjesbrug gelopen omdat we gehoord hadden dat hier een mooie vuurwerkshow gegeven werd om 24u en dat er muziek aanwezig zou zijn. Toen we aan kwamen lopen schrokken we, wat een mensen!! Maar er heerste een gezellige sfeer op de pleinen bij de pontjesbrug en op de pontjesbrug zelf. Wij hebben uiteindelijk een plekje op de brug weten te bemachtigen. Eerst was er inderdaad muziek en iets voor 24u werd het volkslied gezongen. 1 minuut voor 24u begonnen we met aftellen. En toen begon de vuurwerkshow, of ja show we hadden ons er heel wat bij voorgesteld maar het viel een beetje tegen. Hier en daar zag je mooi siervuurwerk maar na 10-15 minuten was het eigenlijk al voorbij. Dus we hadden iets te hoge verwachtingen van te voren maar dat kwam omdat wij dachten dat de show zou lijken op de shows die je ziet op de tv bij alle grote steden in de wereld. Na het vuurwerk hebben we nog even geluisterd naar de muziek, maar omdat we moe waren van het staan wilde we ergens gaan zitten om te proosten op het nieuw jaar, maar dacht je dat er ergens een cafeetje open was nee hoor alles was gesloten. Toen hebben we maar besloten om richting huis te gaan en hebben we hier nog wat gedronken met z’n drieën. Al met al was het speciaal om een keer op Curaçao oud op nieuw te vieren.

Nieuwjaarsdag is hier net als in Nederland een vrije dag dus eigenlijk was bijna alles gesloten behalve de hotels die zijn open en laat nu net bij een hotel om de hoek het zwembad zijn  Dus 1 januari hebben wij aan het zwembad in de zon op een ligbedje door gebracht, wat een verschil met Nederland! 2 januari heb ik deelgenomen aan een excursie genaamd de complete eilandtour. Ik werd ’s morgens 8.30u opgehaald met een mooi oranje busje. Vervolgens zijn we naar 2 hotels gereden waar we de overige deelnemers opgehaald hebben. De tour begon in de wijk otrabanda. We hebben door wat straatjes gereden waar eigenlijk alleen maar lokale mensen wonen en we zijn langs een shoppingmall gereden. Vervolgens zijn we naar Kura Hulanda geweest. Dit is een hotel, wat lijkt op een soort dorpje. Het heeft allemaal kleine huisjes waar de appartementen zijn voor de toeristen. Daarnaast zijn er een paar winkeltjes en restaurants gevestigd. Tevens is op dit park ook het Kura Hulanda museum gevestigd. Dit is een museum waar verteld wordt over de slavernijperiode hier op het eiland. Wij hadden niet genoeg tijd om het museum te bezoeken dus hier moet ik nog een keer voor terug. Daarna zijn we weer in de bus gestapt en hebben we onze trip vervolgd richting Punda. We zijn langs de pontjesbrug gereden en de drijvende markt, het Wilhelminaplein en vervolgens zijn we door gereden richting de olieraffinaderij. We zijn een bergje opgereden en op de top lag een huisje waar een restaurant in gevestigd is + je hebt daar een super mooi uitzicht over Willemstad en de olieraffinaderij (zie foto’s). Ik dacht voordat ik aan deze excursie begon dat Curaçao zo een grote olieraffinaderij heeft omdat er zoveel olie in de grond zit hier, maar niets blijkt minder waar er is hier helemaal geen olie. Maar waarom dan de olieraffinaderij? Nou dat komt om in Venezuela zo veel olie in de grond zit maar omdat het geen veilige locatie is voor een olieraffinaderij door het geweld daar is er jaren geleden besloten om bij Curaçao de olieraffinaderij te bouwen. Maar de olieraffinaderij zorgt op Curaçao voor gemengde gevoelens. Van de ene kant zijn de mensen er blij mee omdat het zorgt voor heel veel werkgelegenheid, maar van de andere kant zorgen de stoffen die vrij komen voor veel gezondheidsklachten. Zo blijkt namelijk onder andere uit onderzoek dat de mensen die constant in de rook zitten van de olieraffinaderij gemiddeld 5 jaar korter leven dan de mensen elders op dit eiland. Er wonen rondom de raffinaderij dan ook heel veel arme mensen die het zich niet kunnen veroorloven om ergens anders te gaan wonen. Best zielig eigenlijk en ook slecht dat de regering hier er ook niets mee doet! Vervolgens zijn we richting Westpunt gaan rijden. Eerst zijn we de zoutpannen van Jan Kok gepasseerd waar de flamingo’s leven. We hadden geluk en we hebben ze ook gezien alleen stonden ze wat ver weg dus de foto is misschien niet heel duidelijk ;) Tegenover de zoutpannen ligt een landhuis genaamd Jan Kok. Hier is een kunst galerij gevestigd. In de tuin stonden allemaal gekleurde beelden en binnen werden schilderijen en ansichtkaarten verkocht. Na de bezichtiging van het landhuis zijn we verder gereden richting Westpunt. Halverwege zijn we gestopt voor een lunchpauze. In een verlaten stuk natuur dook opeens een kleine bistro op, gerund door Nederlandse mensen. We hebben hier lekker gegeten en na een uurtje zijn we weer verder gereden. In Westpunt aangekomen zijn we eerst richting Knip strand gereden. Het was er super druk omdat iedereen vakantie had. We mochten helaas niet zwemmen maar er was wel even tijd om uit te stappen en om wat foto’s te maken. Als ik dit strand in één woord samen moet vatten dat is het WOW!! Een azuurblauwe zee met een parelwit strand. En zijn jullie al een beetje jaloers…? Zo niet dan kijk straks maar eens bij de foto’s hahahah. Nou na het strand zijn we door gereden naar Sheta Boka. Dit is een soort natuurpark met allemaal koraalstenen en de zee is hier heel ruig waardoor die steeds tegen de rosten aanklotst. Wij waren er net op een dag dat het stormachtig was dus extra mooi. Na Sheta Boka zijn we weer terug gereden richting Willemstad en dat mocht ook wel want iedereen was wel een beetje moe geworden van de excursie die in totaal iets meer dan 7u heeft geduurd maar ik had het beslist niet willen missen. Toen ik thuis kwam was het Japanse meisje al druk bezig om het eten klaar te maken want ze had beloofd dat ik sushi zou krijgen. Uit eindelijk had ze niet alleen sushi gemaakt, maar nog veel meer verschillende kleine Japanse gerechtjes en ze had voor heel wat fruit gezorgd. Het smaakte allemaal goed.

Zaterdagmorgen heb ik eerst lekker uitgeslapen en rond het middaguur ben ik samen met 2 huisgenootjes richting het centrum geweest. Eerst hebben we ergens wat gegeten want mijn 2 huisgenootjes hadden nog niets gegeten als ontbijt en ondertussen was het voor mij ook alweer bijna lunch tijd. Uit eindelijk hebben we wat gegeten bij Douwe Egberts. Na het ontbijt/lunch zijn we richting een winkelcentrum gelopen, wel te verstaan het duurste winkelcentrum van Curaçao. Allemaal merken zoals Tiffany’s, Tommy Hilfiger, Swarovski en noem maar op. Maar ze hadden ook een starbucks en 1 meisje wil al 3 dagen koffie hebben dus zij kon nu eindelijk koffie drinken. Daarna zijn we weer richting Punda gelopen en hebben we fruit gekocht op de drijvende markt en we hebben nog wat kleinigheidjes gekocht in de winkeltjes. Na 5u rondsjouwen vonden we het welletjes en zijn we terug gegaan naar ons appartement.

Vandaag, zondag, is een rustdag voor mij. Op het eiland is Fuikdag een of ander feest op het water waar veel mensen naar toe zijn. Hierdoor zijn ook de cafeetjes en de restaurantjes hier in de buurt allemaal gesloten. Daarnaast is het weer ook niet heel prettig dus heb ik besloten dat ik vandaag deze blog schrijf en dat ik verder nog wat voor school ga doen. Jaja je leest het goed af en toe moet er ook nog iets voor school gedaan worden. Doordat je hier zoveel leuke dingen kunt doen schiet school er af en toe een beetje bij in dus nu op het laatst moet ik toch nog het een en ander doen. Maar ook dit komt weer goed heb nog even de tijd voordat ik alles in moet leveren.

Zo nu zijn jullie weer helemaal bij gepraat. Maandag en dinsdag heb ik nog vrij en dan ga ik woensdag t/m vrijdag en volgende week maandag en dinsdag nog stage lopen en dan heb ik nog lekker 2 weken vakantie voor dat ik terug keer naar het koude Nederland, brrr moet er nog niet aandenken en dat hoeft gelukkig ook nog niet.

Voor nu ayo en tot de volgende keer weer!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 09 Nov. 2014
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 5601

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Op bezoek bij de Big Five en zo veel meer

22 November 2014 - 28 Januari 2015

Mijn eerste echte verre reis

Landen bezocht: